marianne-in-de-usa.reismee.nl

Boston

Terwijl jullie, als het goed is, op 1 oor liggen zal ik even vertellen hoe deze dag is verlopen:

We vertrokken vanmorgen om 08.00 uur uit New York richting Boston. Dat is ongeveer 4 uur rijden over prachtige highways. Boston is de hoofdstad van de staat Massachusetts. Hij is heel belangrijk voor de geschiedenis van de VS, want hier is de onafhankelijkheidsstrijd begonnen om los te komen van Groot Brittannië. De verschillen tussen NewYork en Boston zijn enorm groot. NY is veel en veel drukker. Er zijn daar alleen maar wolkenkrabbers. Het stratenplan is heel symmetrisch. De avenues lopen Noord Zuid en de streets Oost West. Tussen 2 avenues zitten 4 minuten looptijd en tussen 2 streets 1 minuut. Op deze manier kun je heel gemakkelijk je weg vinden in de stad. Er zijn geen leuke terrasjes, wel veel bomen, maar nauwelijks bloemen. De avenues hebben namen, maar de straten hebben alleen maar nummers. Heel efficiënt natuurlijk, maar niet zo leuk. Nu moet ik erbij zeggen dat ik natuurlijk alleen maar een indruk heb gekregen van Manhattan. NY heeft nog andere delen zoals Brooklyn, Queens, Staten Island en The Bronx. Die hoop ik volgende week te gaan bekijken.

Boston doet heel Europees aan. Veel huizen zijn van baksteentjes. Overal zie je hanging baskets. Er zijn veel gezellige pleintjes met terrasjes. De stad heeft de bijnaam: cradle of freedom. Rond 1760 wilde een groep inwoners van Boston zich los maken van Engeland. Ze vonden dat ze er geen enkel voordeel van hadden om bij Engeland te horen, maar ze moesten wel belasting betalen. Een andere groep wilde trouw blijven aan de Engelse koning. Een bloedige burgeroorlog met vele doden was het gevolg. Uiteindelijk wonnen de patriotten en werd de VS onafhankelijk van Engeland in 1783. Er zijn nog heel veel gebouwen in de stad uit die tijd.

Boston js ook bekend om zijn vele scholen en universiteiten. De beroemdste is wel Harvard. Je kunt daar alleen maar opkomen als je heel rijke ouders hebt of als je bovengemiddeld getalenteerd bent. Veel Amerikaanse presidenten hebben er gestudeerd.

Het was vandaag weer prachtig weer, dus het was heerlijk om langs al die bijzondere gebouwen te lopen. Er werd veel straattheater gemaakt, waar heel veel mensen naar stonden te kijken. Muziek, acrobatiek, jongleren. Enig om te zien. Midden in het centrum is Quincy Market. Een overdekte markthal, die nu is omgetoverd tot een enorm foodcourt. Je vindt er tientallen eetstalletjes naast elkaar. Allerlei nationaliteiten zijn er vertegenwoordigd: Mexicaans, Indiaas, chinees, Koreaans, nepalees, Italiaans en natuurlijk de specialiteiten van Boston zelf: kreeft en clamchowder. Dat laatste is een soort soep van schelpdieren dat wordt opgediend in een uitgehold brood. De kreeften waren echt zo rood als een kreeft! Je kon over hoofden lopen zo druk was het.

Daarna hebben we nog de public Library bezocht. Een werkelijk schitterendemonumentale bibliotheek! Hoewel het zondag was zat de leeszaal stampvol met studenten. Ik denk dat ze van hun pa geen tijd mogen verliezen, want 1 studiejaar kost $60.000!!!!

In de straat van de bibliotheek is ook de finishlijn van de marathon van Boston, waar het in 2013 zo gruwelijk mis ging doordat 2 idioten daar 2 zelfgemaakte bommen lieten afgaan. Evenals bij Ground Zero was het ook hier weer onwezenlijk om op die plek te staan. Er zijn hier ook wel wolkenkrabbers, maar lang zoveel niet als in NY. Al met al lijkt me Boston veel leefbaarder dan NY.

We zijn alweer verder gereisd naar het Sheraton hotel op een half uur afstand van Boston.

Ik heb net gegeten in de bar van het hotel. Het was daar erg koud door de airco. Ik zei tegen de ober dat ik even een vest ging halen en daarna weer verder zou gaan eten. Toen ik terug kwam was mijn bord foetsie! Een andere ober dacht dat ik klaar was en die had de boel afgeruimd! Na vele malen Sorry en Excuse me, kreeg ik weer een nieuw bord eten en een nieuw pilsje!

Morgen vertrekken we al om 07.45 uur naar Canada. We gaan dan de Niagara watervallen bezoeken. Het is 700 kilometer rijden. Ik verheug me er eeg op om die watervallen te zien. Omdat we met de bus de Canadese grens passeren hoeven we daar gelukkig geen Esta verklaring voor te hebben. Wel als je met het vliegtuig in Canada landt. Morgen horen jullie hoe het was bij de Falls!

Lieve groeten van Travellady!

Reacties

Reacties

Irca

Goeie reis, 700 km is best een hele zit, Ik ben benieuwd naar de foto's van de Niagara watervallen. Groetjes van ons

Huismus

Eerst je vestje halen , waardoor je zonder prijsje een extra maal kreeg ..... straks bij de watervallen je regenpak aan ; ik ben benieuwd hoe je dáár voor beloond gaat worden . Leuk hoe je de verschillen tussen NY en Boston aangeeft ; het is alsof ik zelf door de straten en avenues loop . Wel even stoppen bij die grote garnalen natuurlijk !

Carla

Een mooie impressie van deze dag. Je hoofd zal af en toe wel tollen van al deze nieuwe indrukken.

Nanda

Je beschrijft de reis zo “echt”, zodat ik het gevoel krijg er zelf bij te zijn. Dat is mooi, want ik durf niet te vliegen! Wat maak jij toch veel mee!
Een mooie reis naar Canada. Bevalt het reizen in de groep je tot dusver goed?

Monique

Ha Mop, wat fijn dat alles voor je wordt georganiseerd. Zo zie je veel en heb je niet de zenuwen dat je alles zelf moet organiseren. Alhoewel je daar een kei in bent.
Stinkend jaloers ben ik op je dat je morgen naar de Falls gaat. Als waterfallen fan moet ik daar ook nog eens heen. Ik hoor graag hoe het was.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!