marianne-in-de-usa.reismee.nl

Gettysburg en Washington

Tegenwoordig zien we Amerika gewoon als 1 land, maar dat is niet altijd zo geweest. Het is aan Abraham Lincoln te danken dat alle staten bij elkaar zijn gebleven. Helaas heeft dat een enorm aantal doden en gewonden tot gevolg gehad door een bloedige oorlog tussen de Noordelijke en de Zuidelijke staten. Het noorden was het industriële deel en het zuiden het agrarische deel, waar veel katoen- en tabaksplantages waren. Om al dat werk te kunnen verrichten zijn er duizenden slaven uit Afrika naar de zuidelijke staten gedeporteerd. In het noorden ontstond een beweging om de slavernij als inhumaan te bestempelen en die wilde de slavernij afschaffen. Het zuiden was faliekant tegen en 11 staten scheidden zich af van de Unie. Dat was de aanleiding van een burgeroorlog, die vier jaar zou duren. Er zijn heel veel battles geweest, maar de beslissende battle was in Gettysburg in 1863. De confederatie verloor en de zuidelijke staten kwamen weer bij de Unie. Lincoln hield een toespraak waarin hij betoogde dat al die slachtoffers toch niet voor niets zijn geweest. Drie dagen later werd hij in een theater zelf doodgeschoten.

Gettysburg nu is een vredig, schattig stadje met een enorme mooie omgeving. Een beetje glooiend en heel groen. Echt onvoorstelbaar dat zin dit paradijselijke landschap zo’n bloedige slag heeft plaats gevonden. Het hele gebied is nationaal park. Je kunt er doorheen rijden en overal staat met borden aangegeven wat er allemaal is gebeurd. Vooral voor Amerikanen is dit natuurlijk heilige grond.

Onderweg hebben we ook nog een Harley Davidson fabriek bezocht. De meest schitterende motoren kon je daar in de showroom bezichtigen. Je mocht er ook op zitten. Altijd leuk voor een foto natuurlijk.

Toen door naar Washington D.C., de hoofdstad van de VS. Het is een van de weinige hoofdsteden ter wereld, die speciaal is ontworpen om als hoofdstad te dienen. George Washington, de eerste president van de VS had hier opdracht voor gegeven aan een Franse architect. Het moest een stad worden op neutrale grond. De staten Maryland en Virginia hebben beiden grond afgestaan om de stad te bouwen, die dus in geen enkele staat ligt. De mensen die al op dat grondgebied woonden waren op slag statenloos. De architect was gek op de Griekse en Romeinse architectuur, vandaar dat praktisch alle gebouwen ook die uitstraling hebben met heel veel Dorische zuilen, veel marmer en koepels en heeel brede straten, zoals in Parijs.

Het leukste vond ik dat ook al was ik er nooit geweest het toch vertrouwd aandeed door de talloze malen dat je die gebouwen bij ons op de TV langs hebt zien komen: het witte huis, het Capitool, het Pentagon, gebouw van de FBI.

Het is nogal verwarrend dat de stad Washington dus niet in de staat Washington ligt. Die ligt echt heel ergens anders. Om het verschil aan te geven heeft de stad de toevoeging D.C. gekregen. Dat betekent district Columbia. Columbia is de naam van de vredesgodin, waarvan het beeld boven op de koepel van het Capitool staat. Jullie kennen de afbeelding vast wel, omdat talloze films beginnen met dat beeld als ze zijn geproduceerd door Columbia pictures.

We gingen eerst naar het Pentagon. Daar werken 23.000 mensen. Het is een enorm saaie betonnen kolos, waarvan de meeste ruimtes ondergronds zijn gebouwd. Ook hier is op 9/11 een vliegtuig in gevlogen. Er is een klein monument met alle namen erop. Er waren verse bloemen vanwege de herdenking eergisteren. Het gebouw zelf mag je niet fotograferen.

De hele stad staat vol met memorials voor alle oorlogen waar de Amerikanen aan hebben deelgenomen en ook voor een aantal presidenten, zoals Washington, Jefferson, Lincoln. Allemaal van die megalomane kolossen met ontzettend veel standbeelden. Het kan mij niet zo bekoren.

Het was wel leuk om het Witte Huis in het eggie te zien. Hoewel Washington het heeft laten bouwen, is hij de enige president die er nooit heeft gewoond. Hij woonde op een schitterend landgoed 30 kilometer verderop en daar wilde hij blijven wonen. Helaas kon je het Witte Huis niet zo goed zien, omdat ze het hek aan het restaureren waren. De restauratie gaat 3 jaar duren en ze zijn net begonnen!!! Boze tongen beweren dat Trump opdracht heeft gegeven om de restauratie zo lang mogelijk te laten duren, om de tientallen demonstranten, die elke dag bij het hek stonden te weren.

We zijn ook op de begraafplaats Arlington geweest. Daar zijn 400.000 !!! graven van vooral soldaten, die zijn omgekomen in de eerste en de tweede wereldoorlog en in de Koreaoorlog en de Vietnam oorlog. Ook John en Jackie Kennedy en 2 van hun kinderen zijn hier begrijven evenals John’s broers Robert en Edward. Er is ook een graf van de onbekende soldaat. Hier loopt 365 dagen per jaar, dag en nacht en in weer en wind een wacht. Hij loopt 21 stappen, wacht 21 seconden, draait zich om en loopt weer in 21 stappen terug. Dit is zo gedaan omdat de hoogste eer voor een soldaat 21 saluutschoten zijn. In het seizoen is er elk half uur een afwisseling van de wacht. Vanaf oktober elk uur. Het is een sobere, strak geregisseerde ceremonie. Er waren vanmiddag honderden toeschouwers. Iedereen staat en het is doodstil. Heel indrukwekkend. In het graf lagen eerst vier onbekende lichamen. Uit elke oorlog een. Maar de soldaat uit de Vietnam oorlog is uiteindelijk geïdentificeerd en aan de familie teruggegeven. Overal waar je komt is enorm veel beveiliging. Je moet steeds door lichaamsscanners en ook je tas wordt gescand.

Het laatste hoogtepunt van vandaag was het bezoek aan het Capitool. Ik was de enige van de groep die daar naartoe is geweest. Het was zeer de moeite waard om in die immense koepel te staan met gigantische schilderijen van hoogtepunten uit de Amerikaanse geschiedenis. Aan de ene kant van de koepel is de Senaat. Elke staat levert 2 senatoren. Aan de andere kant is het huis van afgevaardigden. Het aantal leden daar is afhankelijk van het aantal inwoners van de staat. Californië heeft de meeste afgevaardigden en Wayoming maar 1. De zaal van de Senaat was dicht, maar ik ben wel in de oude en de nieuwe zaal van de afgevaardigden geweest. De nieuwe heb ik natuurlijk heel vaak op TV gezien. Ik vond het zo bijzonder om daar dan te zijn. De oude was te klein geworden doordat er meer staten bij zijn gekomen. Dat is nu de statuezaal. Elke staat mag 2 standbeelden leveren. Ze mogen zelf kiezen wie, als het maar beelden van wit marmer of brons zijn. De beelden mogen na verloop van tijd omgewisseld worden, als iemand bijvoorbeeld over de houdbaarheidsdatum heen is. Volgende week wordt er door Arkansas een beeld weggehaald om plaats te maken voor Johnny Cash.

Morgen vertrekt een aantal medereizigers naar Los Angeles en Florida om daar verder te reizen. De overgebleven 10 medereisgenoten gaan via Philadelphia terug naar New York

Hennie

Leuk om te lezen Marianne tot nu toe samen alles beleefd, ben benieuwd naar je laatste dagen in New York. Wij gaan heerlijk door naar Florida

Marianne

Dank je! Jullie ook nog een fijne voortzetting in prachtig Florida!

Carla

Al de highlights tot zover gezien en nu op naar Broadway

Huismus

Travellady , wat doe je je naam weer eer aan met deze geweldige trip ! Ik reisde mee en heb nu zelfs het wat depri gevoel dat " we " al snel weer naar huis gaan. Over thuiskomen gesproken ... ik probeer me zo voor te stellen hoe de reactie is als de vrouw van die erewacht millitair vraagt :
" En , hoe was je dag schat ? "

Ada

Wat een geweldige reis. Ik geniet van je reis verslag liefs