marianne-in-de-usa.reismee.nl

Macy’s en een betoverende boottocht

Holy Moses, wat had ik een spierpijn vanochtend!! Van die paar k....treetjes in het vrijheidsbeeld!!!!! Ik had een beetje uitgeslapen en strompelde rond 11.00 uur de subway in. Elk nadeel hep zu voordeel, want ik kreeg meteen een zitplaats aangeboden!!! Ik heb al verteld dat de subway hier heel oud is. De stoeltjes zijn dan ook uit het tijdperk dat het woord obesitas nog niet bestond. Als je nu wilt gaan zitten heb je kans dat je tussen de vetkwabben van de medereizigers terecht komt. (Getver wat een vieze zin!!!!) Vergeleken met het westen en het zuiden van de VS vind ik het hier nogal meevallen. Wat niet meevalt is de kou in de subway. De airco staat heel koud afgesteld. Buiten is het een graad of 28, dus je krijgt elke keer een klap als je naar binnen of naar buiten gaat. Ik heb standaard mijn geliefde wollen sjaal bij me. Die heb ik in 1999 in Kathmandu gekocht en die gaat altijd mee op reis. Hij dient als laken, deken, kussen, handdoek, tas en ook gewoon als sjaal. Werkelijk overal waar je komt staat dag en nacht de airco aan. Als je toch nagaat hoeveel energie dat kost. In alle huizen, kantoren, winkels, bussen, metro’s en niet te vergeten alle hotels is airco aanwezig! En die hebben dan ook nog op elke verdieping 1 of 2 enorme machines staan, die ijsblokjes maken.

Ik ging eerst naar Herald Square naar het warenhuis Macy’s, het grootste ter wereld. Totale oppervlakte 230.000m2, waarvan 116.000m2 winkeloppervlak. Er zijn 8 verdiepingen en nog een kelder. Het staat er vanaf 1901. Hoewel ik helemaal niet van winkelen houd, wilde ik het toch graag zien. Ik ben er dus een beetje doorheen geslenterd, kon ik meteen mijn spierpijn een beetje wegwerken. Nou ja, denk maar aan een soort Bijenkorf, maar dan 6x zo groot. Prachtige dingen allemaal en vooral veel, heel veel.

Waar je hier goed op moet letten is dat alle prijzen zonder tax staan aangegeven. Dus elke keer als je bij de kassa komt, moet je even slikken van de uiteindelijke prijs. Ik weet het wel, maar elke keer vergat ik het. Ook in restaurants is dat zo. Op de rekening staat dan wel de tax vermeld, maar dan komt er ook nog de fooi bij. Je wordt geacht tussen de 10 en 20% fooi te geven. Nou dat hakt er ook steeds in. Wat dat betreft is het goed dat de vakantie bijna voorbij is, want het is hier zoooooo duur!!!

En dan eet ik niet eens in “normale” restaurants, maar meestal in foodcourts. Vanavond heb ik Koreaans gegeten. Daar was een enorm buffet en dat kostte $4,95 per 250 gram. Je schept op je bord wat je wilt eten, groente, bami, rijst, vlees en of vis en bij de kassa wordt het gewogen en dat betaal je dan. Met een flesje water erbij was ik $10 kwijt. Dat is hier dan redelijk goedkoop. Overal op straat staan “foodcars”, die verkopen ook allerlei koude en warme dingen. Maar ook daar kost een beker citroenlimonade $8!

Wat ik ook niet had verwacht is dat meer dan 60% van de New Yorkers thuis geen Engels spreken. Als je in de subway zit of je loopt op straat, dan ben je als blanke echt in de minderheid. In dat Koreaanse restaurant waar ik net heb gegeten was ik de enige blanke. En ook waar ik hier verblijf ben ik als blanke een uitzondering. Ik vind dat wel grappig om mee te maken.

Nou ja ik was dus in Macy’s. Ik heb een paar souveniertjes gekocht en een heel leuke handtas van Kipling. Ik heb meteen mijn spullen er naartoe verhuisd en de oude in de afvalbak gedaan.

Vanavond heb ik een fantastische boottocht gemaakt door de haven van New York. Die is enorm uitgestrekt. De vaart begon om 18.30 uur. Toen was het nog licht en langzamerhand werd het schemerig en toen we om 21.00 uur weer terug waren was het donker. Oh wat was het sprookjesachtig mooi. Er was de hele dag een strak blauwe lucht, dus de zonsondergang was schitterend. De lucht verkleurde van zachtrose naar koraalrood. Zooooooo mooi. En toen zag je de duizenden lichtjes van de wolkenkrabbers en de bruggen. Echt fantastisch! Het Vrijheidsbeeld was ook zo prachtig in het licht van de ondergaande zon. Op de foto komt het niet zo goed uit, helaas.

En nu weer naar mijn mandje!


Reacties

Reacties

Irca

Weer een mooi verhaal, je hebt veel gezien en meegemaakt en wij hebben ook genoten van de verhalen en foto's.

huismus

In de ochtend een beetje wrak wakker worden ... een stukje varen , wat winkelen en dan lekker eten .....
Die dag indeling komt me erg bekend voor ! Carpe diem Marianne !!

marijke

Wat beleef je toch mooie dingen. Ik geniet echt van al je verhalen !!!!

Monique

Ha Columbia, ontdekkingsreiziger van New York.
De tekst "Dat hebben we niet", kennen ze vast niet in Macy's. Daar ga je geen dagje winkelen, maar daar moet je een week voor uittrekken.
Mooie boottocht Mop met al die lampies :)
Geniet van de laatste dagen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!