marianne-in-de-usa.reismee.nl

Brooklyn

Vandaag over de Brooklyn bridge gewandeld. Hij verbindt Manhattan met Brooklyn. Dit is de bekendste samen met de Manhattan bridge.

De Brooklyn bridge was klaar in 1883. Het was de langste hangbrug ter wereld. Hij is 1850 meter lang. De architecten waren Johan en Washington Roebling ( een Duitse vader en zoon) Het was in die tijd een ongekend staaltje architectuur. Hij bestaat uit 6 rijbanen en hoog daarboven fiets- en wandelpaden. Gisteren ben ik er een paar keer onder door gevaren en vandaag dus eroverheen. Je kunt je niet voorstellen hoe druk het daar is. Al dat geraas van die auto’s, ook die van de Manhattan brug, want die ligt er vlak naast. Het geraas van de metro’s, het gierende geluid van de politie- en ziekenauto’s en dan nog eindeloos veel wegen beneden die boven en onder elkaar door gevlochten lijken, ook allemaal bomvol met auto’s! Je kunt elkaar nauwelijks verstaan. Maar het is een weergaloos gezicht als je in het midden staat. Die schitterende haven met al zijn inhammen en al die wolkenkrabbers! Het is bijnaapocalyptisch!

De arme Johan heeft de brug nooit af gezien. Tijdens een inspectie raakte zijn been bekneld en aan de gevolgen daarvan is hij overleden. Zijn zoon nam toen het werk over. Maar ook met hem liep het niet goed af: hij kreeg de caissonziekte, omdat hij onder water moest werken aan de pylons. 27 werkers zijn gestorven aan die ziekte of aan een val. Washington is niet gestorven, maar hij was zo erg gewond, dat hij zijn werk niet meer kon doen. Emily Warren, zijn vrouw, heeft toen de leiding overgenomen, maar dat mocht alleen gebeuren onder de naam van haar man. Het was ondenkbaar dat een vrouw de leiding had over zo’n gigantisch project. Daardoor is Emily in de vergetelheid geraakt!

Toen de brug af was durfde niemand er overheen. Het was zo’n gigantisch gevaarte dat men bang was dat het zou instorten bij betreden. De burgemeester verzon een list: er was toevallig een heel groot circus in de stad. Hij trommelde alle olifanten op en samen met de olifanten liep hij over de brug! Hij hield het!!!!!

Bijna aan het einde van de brug, aan de Brooklyn kant is een trap naar beneden, die leidt naar Dumbo (Down Under the Manhattan Overpath) een enige buurt met allemaal oude pakhuizen, die nu dienst doen als galerietjes, winkeltjes en heel veel leuke eettentjes. Ik vond het een fantastische ervaring!

Tja en dan zit mijn reis er bijna op! Morgenavond om 22.00 uur vlieg ik terug naar Nederland. Ik heb dus nog bijna de hele dag om nog iets te bezoeken. Ik wil nog naar het Meatpacking district en de Highline, maar ik moet eerst even afwachten in welke staat ik mezelf morgenochtend terug vind. Ik heb sowieso geen tijd om er nog over te schrijven.

Dus ik neem afscheid van jullie. Ik hoop dat ik jullie weer een beetje heb kunnen laten meegenieten van deze prachtige reis! Ik wil ook iedereen bedanken, die een of meerdere reacties hebben geplaatst. Ik vond het enig om ze te lezen.

Heel graag tot ziens bij de volgende reis!

Reacties

Reacties

Suus

Het was weer fantastisch om door de verhalen een beetje mee te kunnen reizen. Fijne laatste dag en goede reis terug?

Paulien

Bedankt dat ik mee mocht, fantastisch om jouw verhalen te lezen en mee te beleven!
goede reis terug en tot de volgende keer?
ik hoop je binnenkort weer eens te ontmoeten??

Irca

Wat heb je weer veel gezien en wij hebben ook genoten van je verhalen.
Fijne thuisreis.?

Ina

Wat heb je in een prachtig appartement gelogeerd. Top.....
Goede thuisreis na deze mooie ervaringen. ?

huismus

Nee , natuurlijk waag ik me niet aan een misplaatste grap over jou op die brug die door olifanten getest is .. iedereen weet immers hoe moeiteloos en lichtvoetig jij alle trappen ter wereld opfladdert .
Wél wil ik je bedanken dat we allemaal mee mochten op jouw avontuur. Vanaf nu dus niet meer elke dag gekluisterd aan de pc voor spannende reisverhalen en boeiende foto´s . Ik pak de step om boodschappen , mijn baard wapperend in de wind en denk terug aan Harlem , New York , de ongeprijsde etalages en het vrijheidsbeeld . Het zal me nog lang bijblijven.

Ingeborg

Hola Marianne. Heb weer genoten van je verhalen. Ik wens je een probleemloze thuisreis.

Ada

Wat een geweldige reis, en wat een energie. Ik heb genoten van je verhalen. Liefs

Carla

Helaas aan alles komt een eind, maar je kunt terug zien op een fantastische reis en je neemt een koffer - vol prachtige herinneringen - mee terug naar huis, die je nog menigmaal zal opendoen om al deze bijzondere ervaringen te koesteren.

Hennie Flamma

Marianne, hartelijk dank voor je mooie verhalen. Ik ga ze straks gebruiken als ik mijn fotoboek maak. Wij zitten nu in Orlando gaan zondag naar Miami. Maandag vliegen wij naar huis. Goede thuiskomst, groeten Hennie

Marijke

Wat fantastisch kan je toch schrijven . Dank daarvoor. Ik heb er weer van genoten.

Monique

Wat een super reis!!!
Ik zit alweer klaar voor de volgende avonturen.
We zien elkaar gauw op Spaans grondgebied.
Over en sluiten :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!