marianne-in-de-usa.reismee.nl

Van Niagara via Lancaster naar Washington

Gisterochtend vertrokken we al om 06.30 uur, om de drukte bij de grens voor te zijn. Dat was gelukt, want we waren de eerste de bus. We wierpen nog een laatste blik op de watervallen en begonnen toen onze tocht richting Lancaster in de staat Pennsylvania. We zouden daar een bezoek brengen aan het gebied van de Amish. Het was een tocht van ruim 600 kilometer door een prachtig groen glooiend landschap met heel veel bossen.

Ik heb al verteld dat we een supermooie bus hebben, gloednieuw en met allemaal leuke snufjes. Er is een WIFI aansluiting en iemand van de groep had een groepsapp aangemaakt, waarop iedereen de leukste foto’s kon plaatsen. Ook kon je een appje sturen naar Saskia, de reisleidster om een verzoekplaatjeaan te vragen. Zij zocht die dan op op I Tunes en dan hoorden we het nummer over de speakers. Heel leuk en gezellig. Om 08.45 uur hoorden we ineens hard klokgelui uit de telefoon van Ryan de chauffeur. Dat duurde en tijdje en toen stopte het. Ryan zei dat dat het tijdstip was van de aanslagen op de Twintowers in New York en op het Pentagon in Washington D.C en nabij Shanksville in Pennsylvania in 2001, want ja het was gisteren nine eleven! Overal zag je onderweg vlaggen halfstok hangen. Er waren overal herdenkingen. Ryan liet een song horen, die speciaal voor 9/11 is geschreven: “Where were you when the world stopped turning?” van Alan Jackson. Een prachtige song.

Als voorbereiding op ons bezoek aan de Amish draaide Saskia de film:”Witness” Een spannende film, die bij de Amish speelt.

Na wat tussenstops waren we rond 18.00 uur in het hotel in Lancaster. Onderweg hadden we al wel wat van die koetsjes van de Amish gezien, maar verder merkte je er eigenlijk niet zo veel van. Ik denk dat dat komt, omdat ik er totaal een verkeerd beeld van had. Ik dacht dat het arme mensen waren, die onder een steen leefden, maar dat bleek niet het geval te zijn. Ze leven in net zulke prachtige huizen met grote landerijen eromheen als de “English”. Zo noemen de Amish alle andere mensen. Aan de huizen kon je dus niet zien of er Amish woonden of niet, maar je kon het zien aan de electriciteitsdraden. Die ontbraken bij de Amish.

De amish is een protestsntse geloofsgemeenschap in Noord Amerika. Het zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Ammann, die in 1693 brak met de minder radicale mennonitische hoofdstroom.

Omdat ze in Europa vervolgd werden vertrokken veel families vanaf 1737 naar Noord Amerika en vooral naar de staat Pennsylvania. In 2017 waren er 318.000 amish. Door de traditioneel grote gezinnen groeit het aantal elk jaar hard. Bij de amish is religie onlosmakelijk verbonden met het dagelijks leven. Hun geloof wordt meer geleefd dan besproken. De kern is dat God de enige is die beslist over het lot of een mens uiteindelijk in de hel of in de hemel komt. Een vroom en deugdzaam leven helpt wel, maar is geen garantie! Ze geloven dat de mens ten diepste slecht is! Ze zijn overtuigd dat kennis nutteloos is, omdat God toch alles bepaalt. De kinderen gaan ook maar 8 jaar naar school. Ze krijgen maar een paar vakken: engels (want thuis spreken ze een soort archaĂŻsch duits, rekenen, schrijven en bijbelkennis. Geschiedenis en aardrijkskunde worden niet onderwezen.De groep bepaalt hoe men moet leven. Als individu heb je niks in te brengen.

Men is zoveel mogelijk zelfvoorzienend. Ze hebben agrarische bedrijven, die praktisch helemaal met de hand worden bewerkt. Ze verbouwen maĂŻs, soja, tabak (hoewel ze zelf niet mogen roken) De kleding is zeer eenvoudig. Ze mogen niet zelf autorijden, maar wel bijv. in een taxi zitten. Ze mogen niet fietsen. Voor grotere afstanden gebruiken ze een soort stepjes en anders de karakteristieke koetsjes met een paard ervoor. Buiten het huis staat een hokje, waar de telefoon in hangt. Die mag alleen gebruikt worden in noodgevallen. Je blijft je verbazen als je hier tussen die mensen rondloopt.

Natuurlijk komen er steeds meer mensen, die wat minder streng in de leer zijn.

Vanochtend zijn we naar Washington vertrokken via Gettysburg. Daar heeft een van de bloedigste veldslagen plaatsgevonden in de Burgeroorlog. Ik vertel daar morgen wat meer over.

Eerst lekker slapen in mijn kingsize speelweide!!!!!! Als je hier je hotelkamer binnenkomt staat de TV aan. Op het scherm word je dan met je naam -al dan niet goed gespeld- welkom geheten.

Tot morgen!!!!!!!

Suus

Heerlijk verhaal weer! Ben nu al weer benieuwd naar het volgende verhaal. Dikke kus!

rita

wat geniet ik toch door jou

rita

wat geniet ik toch door jou

Lia

Hoy Marian, ik heb zo’n idee dat je mijn bericht niet hebt ontvangen, ik kreeg hem maar niet geplaast.

Huismus

De oplossing voor veel van het milieu probleem .... allemaal op de step ! Met de telefoon buiten op een paal , komen er ook weer gesprekken los aan tafel . Ik scheer mijn baard maar niet af ~=)

Ria

Wat een mooie foto van jongen en meisje samen.
Zien er gelukkig uit.
Vraag me wel af of er geen leerplicht is....tot 8 jaar naar school.?

Byzonder lijkt het me...niet voor te stellen in deze tijd.

Tot het volgende verhaal???

Marianne

Er was wel een leerplicht. Toen zijn veel vaders in de gevangenis beland, omdat ze weigerden hun kinderen naar een public school te sturen. Na jaren van procederen hebben de amish gelijk gekregen van het hooggerechtshof en is die plicht voor hun afgeschaft, want die was in strijd met de vrijheid van godsdienst.

Ina

Hoi Marianne,
Leven ze bij de amish echt zo vredig, of is het uiterlijke schijn?
Als het echt zo is, lijkt het me ook wel wat.
Maar dan niet met 12 kinderen aan mijn rok.
Fijn dat het reisgezelschap zo gezellig is. Is toch de helft van het plezier.

Marianne van der Klooster

Het lijkt erop dat ze heel vreedzaam zijn. Ze zijn extreem pacifistisch. Ze mogen geen enkele uiting hebben van dingen die op militarisme lijken. Dus geen snorren, geen broekriemen (ze dragen allemaal bretels) geen glimmende knopen. Ze gaan ook niet het leger. Wat ik ook heel bijzonder vind is dat ze geen missiewerk doen om anderen over te halen om hun geloof te gaan belijden.